De basistraining, zoals deze werd ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn in 1979 (MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction) bestaat uit 8 sessies die telkens 2,5 uur (in groep) of 1 uur (individueel) duren. Kwaliteitsvolle audiobestanden zorgen ervoor dat je thuis aan de slag kan met het aangereikte oefenmateriaal.

Het is effectief een training en geen therapie: we graven niet in verhalen, wel beoefenen we een vaardigheid. Deze oefenpraktijk vraagt enige tijd, inzet en moed. Alleen zo kan je daadwerkelijk ervaren wat mindfulness voor jou kan betekenen.

Het trainen van aandacht gebeurt enerzijds formeel. In de stilte van meditatie leer je (opnieuw) je lichaam gewaar worden en je bewust zijn van de signalen die het je toevertrouwt. Met je adem als anker ontwikkel je een milde houding ten aanzien van jouw stroom van gedachten en emoties zonder jezelf erin te verliezen. Oefeningen in stabiliteit en inzicht helpen je om passend te leren antwoorden op al dan niet stressvolle situaties, om waardengedreven keuzes te maken, evenwichtiger te communiceren en zo te groeien in acceptatie van het leven zoals het (nu) is.

Opmerkzaamheid kan je anderzijds ook oefenen op informele momenten in je dagelijkse leven. Zo ontwikkelt mindfulness zich tot een manier van zijn, van zalig genieten onder de douche tot rustig aanschuiven in de file.

Mindfulness is echter geen oplossingsgerichte techniek die stress en lijden doet verdwijnen. Wel ontwikkel je doorheen het programma psychologische flexibiliteit om op een meer bevrijdende manier met jezelf, anderen en allerlei situaties te leren omgaan.

Maak

hier en nu

een afspraak voor een eerste verkenning rond Mindfulness.